söndag 15 mars 2015

Projekthäst 13-14/3-2015

Hon fick vila Onsdag och Torsdag, hon verkar må väldigt bra och visar att hon har lite mer energi att göra av med. Vilket är roligt att se. Hon har alltid öronen framåt och aldrig grinig, trotsig ibland men hon är unghäst så man får räkna med det :-) Man ser att hon börja ta sig i hull och B-vitaminen har hjälpt riktigt bra med pälssättningen!

13/3-2015

Åter igen longerade jag henne kolla så hon lyssnade bra för kommandon, vilket hon gjorde såå bra. Hon lyssnade på rösten direkt och behövde bara använda spöet typ två ggr. Vilket är något man strävar efter, stor skillnad med så enkla kommandon. Målet är framöver att börja tömköra henne men jag har bara longerat henne nu för att renodla alla kommandon och framåtbjudningen. Men jag tycker det går bra just nu och när man känner att hon har mer att ge så blir man själv taggad till att fortsätta med något nytt :-)
Vi har även jätte fint väder här uppe just nu så hon har fått gått nakenfis i hagen när det har varit så soligt så hon har stått och solat till sig lite färg ;)

14/3-2015

Idag tog jag henne till ridhuset med repgrimman på och tränade stanna, backa få henne att flytta på benen. Hon kan vara lite snabb ibland och kunde gå föra när jag stanna men även där gäller det att få henne kvick och inse själv så hon backar upp själv (som hon gjorde till slut). Samma är på allt annat, bli kvick så det blir fina kommandon och hon lär sig så fort vilket är så himla roligt! :-)
Jag gjorde en grej till men jag ska filma och visa sedan, men kan säga att det gick bra ;) Hon fick även duscha helt idag, tig head&shoulders, späde ut med vatten och tvättade hela hästen så nu blir hon ren och fin! Lite ihopp om att hjälpa mot mjällen och återfukta huden, har inte köpt något speciellt schampo :-P




15-3-2015

Idag var meningen att hon skulle "löshoppas" utan hinder och bara bommar. Men jag blev tvungen att vikariera på ridskolan idag så jag hade lektioner eftermiddagen och kvällen så hon fick nöja sig med att äta och sola hela dagen :-) Allt är som det ska vara, hon är pigg och glad, hel och ren inge svullnader eller värme, inte ojämn, hon äter och dricker med bra aptit och träcket är normalt så hon är hel och frisk :-)


1 kommentar:

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".