söndag 19 april 2015

Projekthäst 25/3-19/4 2015

Jag har varit ganska dålig på att blogga då det har varit ganska mycket nu ett tag men jag tänkte köra en sammanfattning på vad som hänt och händer lite nu framöver :-)

Diora mår bra och har gjort det alla dagar, såren på hasen är nu läkt och för övrigt är hon hel och fin. Hullet är svårt men man märker att det kommer. Allt är oförändrat och det går som på räls och rutiner. Hon är fin i pälsen, klar i blicken, inge svullnader eller verkar öm/besvärad på något sätt. Blev tipsad om att köpa Equion som ska vara bra för mikroorganismerna samt hjälpa hästen att ta upp näringen i fodret, ska tydligen vara bra för hästar som har svårt att gå upp i hull. Hon har fortfarande sitt behov utav att tugga, det är grimskaft, tyglar, ibland när man tar på henne grimman och lite såna grejer. Det är lite svårt att tillfredsställa tuggbehovet, har en stor tall ute i hagen och en lekboll, inne i boxen har hon också en hundleksak faktiskt. Men det är inte så lätt, har lite andra funderingar om man ska sätta upp ett finmaskat hönät eller en kvistfri lite mindre stock kanske skulle va ett alternativ. Jag tycker inte om slickstenar och såna "sötsaker" som inte är bra för hästarna, man vet ju själv att sötsaker kan man bli mer beroende av. Flera som har prövat dessa slickstenar säger att dom är slut bara efter några dagar, så tyvärr är det inte ett alternativ för mig.

När det kommer till träningen så är hon otroligt duktig och ambitiös. Vi fortsätter att träna både tömkörning och longering. Men såklart har jag börja ridit mer. Så nu har jag skrittat och travat själv på henne, inge många minuter såklart. Utan jag har mer anpassat mig, man måste som utnyttja vissa tillfällen. Hon får inte bli uttråkad eller trött då kan hon bli trotsig, inte för att hon ska få som hon vill men hon måste fortfarande tycka att det är roligt och något positivt. Jag ställer som inge större krav på henne än.

Det är ju såklart roligt att det går framåt. Men det kan inte alltid gå som man har velat. Jag har alltid velat tagit ut en kiropraktor och kollat upp Diora. Jag har alltid varit fundersam över hennes s.k. "huntersbump" (ska ha skrivit om det i ett sadelanpassnings inlägg här på bloggen), däremot har den varit helt oförändrad under den tiden jag tränat henne. Ingebjörn kom till Östersund 20 April och kollade upp Diora. Jag var tyvärr inte med då jag gjorde "lilla hästskötar examen" som tog mig hela dagen och fixade därför en annan duktig tjej som fick ta hand om Diora. Diora var sne i sitt kors, vänster bakknä var längre framskjutet vilket hade lämna ett tomrum uppe i korskotorna och automatiskt lagt bröstkotorna lite sne åt höger. Detta ska hon ha haft närmare ett år om inte hela tiden alltså något som har växt till på henne. Ingebjörn sa att det är svårt att veta varför just och tanken att hon har varit mager kan ha bidragit till att hon blivit ännu sneare, så en liten slutsats ska väl ha varit att så länge som hon har varit mager ska hon haft svårt att hålla sig rak i kroppen. Så nu är det bara raka spår till nästa behandling som kan bli allt från 3-5 veckor. Ett ganska stort steg bakåt för oss men så sant som det är sagt är det tur att hon fortfarande är ung, det är svårare att behandla en häst som varit sne i 10 år än en häst som varit sne i kanske ett år. Så jag är glad att hon blev behandlad!

Idag 19 april fick Diora gå till hovslagaren, hennes hage är väldigt "djuplerig" och hon ska väl där lyckats tagit av sig båda (!!!) framskorna som ej är återfunna i gyttjan. Därför har hon bara fått naglarna klippta. Hon är lerig upp till bogen så gott som varje dag, förhoppningsvis börjar hagen torka upp snart så är det lite lugnare för risken med mugg.



Så just nu är det ganska lugnt vi får ta promenader och tömköra istället, men så är det med hästar!

1 kommentar:

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".