onsdag 13 maj 2015

Avslutning Projekthäst

Jag har för någon vecka sedan slutat med min projekt tid med Diora. Hon är fortfarande kvar men det finns inge mer tid till kursen så jag ska sammanfatta hur det gått.

Kort kan jag säga att det har tagit tid med Diora. Jag hade inte förväntat mig att det skulle gå fort såklart men däremot hade jag förväntat mig vara uppe på ryggen efter ca. 2 veckor, ich. Men det började med att hon under dom första 5 veckorna fick lägga tid att gå upp i vikt och få krafter. Sedan efter några dagar började jag träna linföra i longeringen och la mycket tid på ledarskap och kommandon. Även mycket miljöträning och invänjning av sadel igen. När hon lyssnade för kommandon och lagt upp sig i vikt började vi tömköra med Madelene Börjeflo. Här började vi träna henne att använda överlinjen, att trampa under sig har hon aldrig haft problem med med tanke på hennes exteriörer. Det tog ca 3-4 ggr innan hon började söka sig ned naturligt och därefter jobbade vi henne i en lämplig unghästform några gånger innan jag även började använda inspänningar i longeringen för att inte slita på henne. Under tiden höll jag även på att hänga och sitta lite smått på henne. Sedan red jag henne några gånger och senast skrittade och travade jag vilket gick bra. Hon har även löshoppats två gånger.

Efter det kom äntligen kiropraktorn och sa att hon var sned i kors och rygg så det var bara racka spår efter det. Så hon har nu mest vilat, gått upp lite mer i vikt men vi har även tömkört (på raka spår) och börja använda bommar i både skritt och trav. Så där ligger vi nu. Jag väntar nu på att kiropraktorn ska komma ut en gång till men han har inte hört av sig, men jag kan rida henne nu på raka spår och tanken är att löshoppa henne några gånger till.

Här är tre videos som jag inte lagt upp. Det jag även har tränat henne på är inkallning. Det tränade jag medan vi tränade mycket ledarskap. Jag antog att mitt sett att lära henne var bra för jag tränade det en gång (!) och det sitter fortfarande. Hon är otroligt rolig att jobba med! Videon längst ned kan ni se den :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".