tisdag 3 mars 2015

Projekthäst 2/3-2015

Första dagen för "Diora", som är hennes smeknamn. Hon kom igår kring 22-tiden då fick hon gå in i boxen och dricka vatten sedan fick hon två stora påsar med hö. Stod inne, klappade lite på halsen för lite bekantskap, men ändå väldigt lugn var hon.

Hon fick två fulla påsar med hö igår (ca. 9kg) och hade lämnat lite kvar på morgonen. Hon har lämnat ca 4-5 normala träckhögar och har inte vandrat runt i boxen något så jag tycker det är normalt då hon har stått inne ca.9 h. Hon har druckit två fulla hinkar med vatten under natten då hon var riktigt törstig efter resan.



Hon såg väldigt pigg och glad ut när jag gick in i boxen idag, trevligt bemötande. Ut på väg till hagen kollade hon sig omkring med öronen framåt och några gnäggningar. Väl i hagen gick hon lite fram och tillbaka sprang lite och sedan har det varit lugnt. Jag har kollat till henne lite från avstånd under dagen, just för att hon ska få smälta allt runtom själv.


Hon fick gå in vid 17 och då borste jag henne och gjorde bara en allmän "check" ,och se vart vi ligger med träningen, genom att ta sadelgjorden och plastpåse och stryka efter kroppen vilket inte vår några problem. Sedan tog jag på henne benskydd för att se och hon tyckte bakbenskydden va lite obehaglig så hon fick ha på sig dom ett tag, också lyfte vi hovarna. Sedan gick jag till ridhuset, visade henne runt och gjorde lite stanna och backa. Hon var lite "all over the place" men det blir ju så på nya ställen, till en början men fattade väldigt fort så då blev hennes belöning att springa fritt i ridhuset. Hon är otroligt nyfiken vilket jag tycker är jätte roligt då det är mycket lätt att jobba med en sån häst ;-) Hon sprang runt lite i alla gångarter sedan när hon verkade vara nöjd gick vi tillbaka till stallet. Väl i stallet tvättade vi hennes ben, vilket hon inte var så förtjust i men det gick. Fick hjälp av Dagga. Hon sparkade lite så mot det rinnande vattnet på benen men vi avslutade när hon stod stilla och alla ben var tvättade. Imorgon ska hon få gå in och ut från hagen bara för att smälta allting. 

Som slutsats för dagen kan jag säga att jag kommer lägga upp allt i delmål och bygga vidare med nya och realistiska mål,dessa delmål kan vara saker som kan gå snabbt att nå och vissa andra kan ta lite längre tid och sedan får man vara observant då man får ibland ändra uppfattningar och mål för att det ska bli så bra som det går.

Och nu till en början kommer jag fokusera att hon ska lägga på sig i hull. Hon ska så gott som få fritillgång till grovfoder och jag kommer senare att lägga till kraftfoder för att hjälpa till med uppbyggnad och struktur. Hon har förmodligen tunnat ur då hon har växt ganska mycket och just nu fäller hon mängder med päls, återkommer. Vad jag kommer välja för kraftfoder är inte bestämt utan det kommer jag återkomma med, det också. Så istället för att skynda sig upp på ryggen kommer jag fokusera att bygga upp henne från marken och det kommer jag göra med bland annat longering, tömkörning, löshoppning och jobba från marken (miljöträning) men såklart rida henne någon gång ibland. Bara för att få en så bra grund som möjligt till uppbyggnad av musklerna, inge genvägar och inge stress att få fram resultat. Hon ska vara arbetsvillig och tycka det är kul det är bland de viktigaste annars kommer man inge långt.

Spännande eller hur? :)


1 kommentar:

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".