onsdag 4 mars 2015

Projekthäst 4/3-2015

Idag har Diora blivit longerad. Det gick väldigt bra. Till en början så höll hon på att lägga sig ned och rulla, stegra och små kickade mot mig men då får man ryta till lite åt henne och driva på så hon kommer i rörelse sedan smöra med beröm när hon gör rätt. Hon förstår väldigt fort så det tog inte många gånger innan hon hajjade grejen. När jag stannade henne fick jag gåfram ganska fort till henne för att hon inte skulle lägga sig ned, som på filmen nedan. Hon har säkerligen gjort det här förut då hon i April ifjol blev uppsutten, skrittad och travad på. Men nu har hon stått sedan dess om jag fattar det rätt så det blev en liten påminnare idag.

Men när hon väl gjorde rätt så tog vi alla gångarter i båda varven, mest trav och galopp bara för att det är lättare att jobba i tempo så det inte blir lika lätt för hon att hitta på, och hon skötte sig utmärkt. Dagga var med och skötte pisken när den behövdes. Hon lyssnade även väldigt bra på "proo" och stannade fint. Vi höll på i ca 10min, kort och snabbt. Sedan spolade vi av benen på henne igen och nu gick det mycket bättre och jag kom mycket längre upp, Dagga stod framför och brömde henne när hon var duktig. Sedan fick hon äppelbit!

För övrigt är inget oförändrat hon har fina ben, lite mjällig och torr hud nu när hon fäller. Hon äter och dricker bra, och kommer få kompletterings foder snart. Och jag måste skaffa mig en längre longerlina.

Filmen visar det absolut sista vi gjorde då hon skötte sig som bäst! 


1 kommentar:

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".