lördag 7 mars 2015

Projekthäst 5-6/3-2015

5/3-2015

Hon fick vila, allt är som det ska. Hon stod ute och solade i hagen hela dagen :-)

6/3-2015

Allt är normalt, hon har börja vara lite mer orenlig av sig men inge ovanligt.

I dag så longerades hon med sadel. Lite ivrig var hon när jag la på sadeln och spände gjorden men det var fort gjort. Mitt problem var att min magplatta inte var tillräckligt lång (130cm) då jag hade padd under så det blir till att köpa en längre. Sedan när vi kom in i ridhuset började vi direkt med att få henne att springa så hon inte skulle få tanken att lägga sig igen. Så vi körde trav och galopp i båda varven tog ca 7min kanske sedan gick vi in och duschade henne helt. Hon var mycket duktig att duscha så hon fick mycket beröm! Hon har blivit lite duktigare på att lyfta hovarna, hon kickar fortfarande lite med bakbenen men ger sig mycket snabbare.

Jag har nu gjort en foderstat åt henne och har kommit fram till att för att gå jämt ut med underhållsbehovet (+25% - normalpresterande) behöver hon ca 15kg hö om dagen vilket jag kan säga att hon äter inte det varje dag. Trots att det hade varit bra om det hade räckt med grovfoder. Så jag har behövt komplettera med kraftfoder och då har jag bestämt mig för Lusern Pellets & Kraft Musli-Grön om hon inte äter enbart lusern. Då kommer hon med rätt giva gå bra med plus på protein (aminosyror) utan att få för mycket energi. Så jag har gjort det mer realistiskt att hon äter 10-11kg grovfoder (hö) och 1 liter kraftfoder. Hon får även lite B-vitamin till pälssättningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

För att skicka kommentaren lättast så väljer du
Namn/Webbadress på "Kommentera som".